I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sabtu, 5 September 2009

♥ Zaman Remaja, Zaman Mencabar ♥



Zaman remaja ialah zaman yang penuh pancaroba. Perubahan emosi,fizikal dan seksual di peringkat ini ialah antara pendorong kepadaremaja meneroka satu dimensi baru dalam alam mereka, iaitu alampercintaan.

Bagi remaja yang baru melangkah ke alam ini sering kali berasa serbasalah. Sungguhpun mereka berasa seronok dibuai perasaan olehpengalaman baru ini, mereka juga berasa bimbang dengan cabaran yangbakal mereka tempuhi. Banyak berita di pelbagai media melaporkantentang akibat remaja yang bercinta seperti lari dari rumah,dijadikan pelacur, malah ada yang membunuh diri dan seumpamanya.Namun, benarkah perasaan cinta yang baru berputik di dalam jiwaremaja hanya membawa keburukan dan kemusnahan kepada diri remaja?



Ramai pihak berpendapat bahawa sebenarnya cinta remaja boleh membawakesan yang positif kepada mereka. Malah, perasaan cinta itu bolehmenjadi pendorong kepada remaja untuk berjaya dalam pelajaran. Dalamhal ini remaja perlu tahu batas-batas dalam melayani perasaan cintamereka dan juga cara-cara mengendalinya secara positif.

Menurut Kaunselor Unit Kerjaya dan Kaunseling, Universiti TeknologiMara, (UiTM), Rokiah Mahmod, cinta remaja adalah sesuatu yang tidakdapat dielakkan.
“Setiap manusia dianugerahkan fitrah ini dan remaja tidak terkecualimengalaminya.
“Kasih sayang dan cinta yang dipupuk pada peringkat ini adalah satupermulaan kepada remaja mengenali individu lain selain keluarga.Pengaruh rakan sebaya ialah antara pendorong kepada penguranganpenggantungan kepada ibu bapa,” katanya
.


Sehubungan itu, beliau berkata, hubungan yang rapat antara dua remajaakan menimbulkan perasaan kasih sayang yang membawa kepada sikapmenghormati, dan mengambil berat antara satu sama lain.

“Keserasiaan ini sedikit sebanyak dapat membantu pelajar dalammeningkatkan penguasaan pelajar dalam pembelajaran apabila timbulsatu persaingan yang sihat antara kedua-dua remaja tersebut,” katanya.

Perkongsian pendapat, ulang kaji dan latihan dalam setiappembelajaran yang dilakukan bersama dilihat dapat membantu remajayang bercinta untuk mendapat kejayaan yang diimpikan dalamperhubungan itu.


Menurut Rokiah lagi, walaupun remaja mempunyai hak untuk bercinta,batasan pergaulan yang ditetapkan dalam agama harus diambilkira dalammemastikan hubungan yang berasaskan kemurnian dan keikhlasan yangsejati.

Persoalan cinta remaja ini juga menjadi perhatian serius LembagaPenduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPKPKN). Bagi membanturemaja mengendali diri dalam menghadapi cinta, LPKPKN telahmenganjurkan Kursus Naluri Cinta Remaja baru-baru ini.
Kursus ini ialah sebahagian daripada Kursus Bersiri PembangunanKeluarga yang memberi pengetahuan yang berguna mengenai cinta kepadaremaja, ibu bapa dan pihak lain yang berminat.

Menurut Pegawai Bahagian Pembangunan Sumber Manusia dan PerkhidmatanMaklumat, LPPKN, Fouziah Hanim, objektif kursus ini antara lain untukmemberi kefahaman dan pendedahan tentang aspek psikologi cinta danhubungannya dengan remaja.


“Melalui kursus ini juga, pihak terbabit termasuk remaja dapatdibimbing untuk mengurus dan mengelola diri dalam menangani isu cintadengan lebih bijak dan matang,” katanya.
Fouziah yang juga pemudahcara kursus terbabit berkata, cinta diperingkat remaja agak kompleks kerana pada masa itu remaja mengalamisatu proses perubahan dari alam kanak-kanak ke alam remaja yangmembawa kepada pelbagai konflik dalaman yang unik.

“Oleh itu, untuk mendalami keadaan ini, remaja dan ibu bapa khususnya, harus berupaya mencari arah tuju cinta remaja yangsebenarnya dengan membangkitkan persoalan wajarkah remaja bercinta,jenis-jenis cinta remaja, perubahan dan perkembangan fizikal, emosidan kognitif remaja” katanya.


Menurut pegawai Bahagian Pendidikan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia(JAKIM), Ustaz Daim Jazuli Islam menggalakkan rasa cinta tetapi cintayang diamalkan oleh kebanyakan remaja masa kini membawa kepadakeasyikan yang menyebabkan berlakunya pelbagai kejadian buruk sepertibohsia, bohjan, kes membuang bayi dan sebagainya.

“Dunia remaja sememangnya penuh dengan pelbagai perkara yangmenyeronokkan selain ribuan cabaran dan godaan,” katanya.

Sehubungan itu, katanya, percintaan remaja yang bukan berpaut kepadahukum Allah dan pemikiran remaja yang masih mentah mengenai cintaakan membawa kepada kesan negatif kepada perkembangan sosial danemosi remaja sendiri
.


Oleh itu, sebagai remaja, percintaan yang dipupuk antara merekamestilah berasaskan perspektif, syariat dan prinsip Islam agarperhubungan itu dapat memberi kebaikan kepada kedua-dua belah pihak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan