I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 8 September 2009

♥ Kesan Positif Bercinta ♥


Meningkatkan Prestasi Pelajaran

Salah satu daripada kesan positif cinta kepada remaja ialah dapat membantu dalam meningkatkan prestasi pelajaran mereka. Melalui hubungan cinta yang terjalin akan membolehkan mereka mengulangkaji pelajaran bersama-sama. Malah mereka juga akan saling cabar-mencabar dan bersaing antara satu sama lain bagi membolehkan masing-masing mencapai keputusan yang cemerlang dalam pelajaran, Mereka jadikan pasangan cinta mereka sebagai satu saingan positif mereka ke arah pencapaian yang lebih baik.


Membawa Perubahan Sikap Dan Tingkah Laku

Selain itu, cinta juga mampu membuatkan seseorang remaja itu berubah. Istilah berubah yang dimaksudkan di sini ialah perubahan sikap atau tingkah laku daripada yang kurang elok kepada yang lebih elok. Terdapat sesetengah remaja yang mampu meninggalkan tingkah laku atau pun tabiat yang kurang menyenangkan hanya apabila ditegur oleh pasangan masing-masing. Sebaliknya apabila ditegur oleh ibu bapa mahu pun keluarga langsung tidak diendahkan mereka. Lazimnya, seseorang remaja lelaki mampu mengurangkan atau meninggalkan terus tabiat merokok walaupun sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan mereka hanya apabila diminta oleh pasangan cinta mereka. Hal ini dilihat sebagai antara kesan positif terbaik cinta remaja kerana sebagaimana yang kita sedia maklum tabiat merokok bukanlah satu amalan yang mampu mendatangkan faedah.


Memberi Semangat Dan Kekuatan

Di samping itu, melalui hubungan cinta remaja yang terjalin ini juga seolah-olah dapat memberikan satu sinar harapan kepada remaja untuk terus tabah menghadapi dugaan dan cabaran hidup. Hal ini akan lebih dirasai oleh remaja yang kurang mendapat kasih sayang daripada ibu bapa kesan daripada keruntuhan institusi kekeluargaan. Perceraian ibu bapa telah menyebabkan anak-anak terbiar tanpa mendapat kasih sayang yang sewajarnya. Akibat daripada faktor inilah yang telah mendorong remaja untuk mendapatkan kasih sayang daripada pihak luar melalui hubungan cinta yang dijalin.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan